2015. június 14., vasárnap

A búzatábla őrszemei

A nappal korábban kezdődik és később ér véget, a Nap magasan jár és tombol a hőhullám. Igen megérkezett a valódi nyár. Most, hogy vége a tanévnek többet tudok foglalkozni a fotózással.
Szombat este kitaláltam, hogy holnap kilátogatok az egyik bányatóra a környéken ahol tavaly sok gémet láttam. Beállítottam az ébresztőmet, hogy 3-kor ébresszen. Ez nem működött, mivel nem az ébresztőre ébredtem hanem arra, hogy nagyon világosban már 4 órakor. Gyorsan összekaptam a felszerelésem és indultam is ki a tóhoz. Mire kiértem, már jól lehetett látni, így a madarak hamar kiszúrtak ráadásul volt két horgász akik jó hangosan beszélgettek, még én is hallottam őket pedig 90 méterre voltam tőlük. Nem csodálkozom rajta, hogy a gémfélék közül csak egy bakcsó volt hajlandó hosszabb ideig megmutatkozni. Rajta kívül láttam még egy-két törpegémet, sárgarigókat és kakukkokat.
Bakcsó (Nycticorax nycticorax)

Itt már fotótéma nem igazán fog elém röppenni, így hát elindulok a határba. Talán belefutok egy őzbe, ölyvbe vagy valami érdekesebbe. A bicikliúton sétálva észrevettem ezt az árvaszúnyog rajt ami felhőhöz hasonlóan  hömpölygött a talaj felett.
Árvaszúnyog (Chironomidae)

Lassan két éve nem jártam azoknál a bányató maradványoknál ahol tavaly előtt kivágták az akácerdőt ami sok fajnak nyújtott búvó- és költőhelyet. Az elmúlt két évben az vadon elkezdte visszavenni a földterületet, így most térdig érő lágyszárú növényzet és derékig érő nyárfák vannak az akácos helyén. A tavakban most is van víz bár a több hete tartó szárazság miatt sokat csökkent a vízszint. 
Közelebb mentem az egyik tóhoz ám egy filmbe illő jelenethez hasonlóan ráléptem egy száraz ágra. Ez a zaj elég volt ahhoz, hogy fölzavarjak egy bakcsót és két tőkés récét. Remélem csak kisebb kellemetlenséget okoztam és később visszatérnek.

Tavak mentén lévő nádrengetegben egy barna rétihéjapár fészkel. A környező szántóföldeken vadásznak, a levegőben szitálnak majd lecsapnak az áldozatra ami a kukorica alatt próbált észrevétlen maradni.
Barna rétihéja (Circusv aeruginosus)

Már magasan járt a Nap és egyre melegebbre fordult az idő. Gondoltam még megnézek egy két helyet kíváncsiságból majd indulok haza még a hőség elől.
Az egyik földút mentén egy száraz akácágra szállt fel ez a fiatal seregély. Az út másik oldalán parlagi galambok szedegették a borsót. Tűrték a közeledésemet ám néhány felszállt és a csapatszellem uralmában a többiek is követték őket. Tőlem távolabb telepedtek le ahol folytatták az eddigi tevékenységüket.
Seregély (Sturnus vulgaris)

Parlagi galamb (Columba livia domestica)




Az útmentén növő bogáncsokon bogáncslepkék szívták a nektárt melyeknek a hernyói majd ezeken a növényeken fognak felnőni.
Bogáncslepke (Vanessa cardui)

Már éreztem, hogy haza kéne indulnom. Legyalogoltam 6 km-t és ennyi lesz hazafelé is. Kis rövidítésként átvágok egy búzatáblán amiben egy traktornyomban haladtam. Ez megkönnyítette a haladásomat és a termésben sem okoztam kárt. A búzatábla közepén körém kezdtek gyülekezni a sárga billegetők. Gondolom ritkán látnak embert a búzatáblában. 3-4 madár van tőlem nem is túl távol.
Sárga billegető (Motacilla flava)

Néha-néha elkiáltották magukat. Egészen egyszerű a daluk, két recés "szviit" majd egy kis idő múlva ugyan ez. A búzakalászokon ülve figyelik a levadászandó rovarokat.







Kiértem a bicikliútra amelyről ezután egy düllőútra tértem rá. Ahogy ott sétáltam a földúton, egy mellettem lévő akácfáról hangoskodva felszállt egy egerészölyv. Tudtam, hogy ott a fészke így hamar tovább akartam haladni, de a fészek alatti ágon egy olyan madarat láttam amit legutóbb Dévaványán láttam. A környéken még egyszer sem láttam csak az egyik rokonát, a tövisszúró gébicset ami több felé is fészkel. Pár kattintás és el is tűnt a lombok között a kis őrgébics.
Kis őrgébics (Lanius minor)

Bár még reggel máshogy terveztem a fotózást, végül egész jól sikerült. Talán legközelebb több fajhoz lesz szerencsém.

További megfigyelt fajok: balkáni gerle, kakukk, mezei veréb, sárgarigó, tőkés réce,

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése