2018. december 15., szombat

Lazúrcinege

Reznek, hóbagoly, Naumann-rigó. Az ilyen ritkaságok felbukkanása esetén emberek százai mozdulnak meg országszerte, hogy láthassák eme számunkra nem mindennapi madarakat, mivel lehet, hogy itthon többször nem lesz alkalmuk látni egy egyedet sem az adott fajból. 
Ilyen például a fehércsőrű búvár (Gavia adamsii) is, ami  2016-ban jelent meg a Balatonon. Korábbról egy adata sem ismert ennek az Északi-sarkköri elterjedésű fajnak Magyarországról és azóta se látták a faj egy képviselőjét se. 

2018 őszén egy kistestű fehéres-kékes színezetű madár kavarta fel a port a madarászok között. 
Egy lazúrcinege. 

A lazúrcinege (Cyanistes cyanus) egy alapvetően ázsiai elterjedésű faj, melynek fészkelő populációi Magyarországhoz legközelebb Fehéroroszország és Ukrajna határvidékén találhatóak. Európában ritka kóborló faj. Hazánkban korábban több alkalommal megfigyelték a lazúrcinege x kék cinege hibrid, Pleske-cinegét. 
A mostani esetben, azonban nem egy hibrid, hanem egy tiszta vérvonalú példányról van szó. Az egyedet Barkóczi Csaba, Domján András és Gyarmati Gábor találták 2018. november 18-án , a szegedi Fehér-tó nádasában. Ezzel a Magyarországon megfigyelt madárfajok száma 418-ra emelkedett.

Több hétnyi halogatás után végül rávettem magamat, hogy december 9-én vasárnap megkeressem ez a nem mindennapi cinegét. Hat óra utazás és két átszállás után megérkeztem a Fehér-tóhoz. Ketten már korábban kiértek reggel a cinegét megfigyelni. Ők már látták egy rövid ideig a madarat aznap reggel. Még pár percig próbáltuk együtt megtalálni a cinegét a nádtengerben, majd távoztak a helyszínről. Ezt követően percekben csak a hangját hallottam a lazúrcinegének, de nem láttam.

Majd egy pillanatra ledermedtem. 

Ott... ott... ott van. 

Fehér fej, fehér has, kék hát és szárny, fekete szemsáv és kantár. Semmi mással nem lehetne összetéveszteni. A cinege ismét eltűnt, hamarosan felbukkant egy kicsit közelebb. A kék cinegékhez hasonlóan a nádszálakat nyitogatta fel a bennük rejlő lárvák és rovarpeték után kutatva.
Lazúrcinege (Cyanistes cyanus)



Ahogy figyeltem, eljátszottam a gondolattal, hogy ez a megfigyelés akár Kazahsztánban vagy Kínában is lehetne most, a faj eredeti élőhelyén.

Ismét eltűnt a nádasban egy rövid időre, majd egy vadrózsa bokornál ismét előmerészkedett.


A lazúrcinegéről egy rövid videót is készítettem, melyet az alábbi linken tudtok elérni.

Fél órával a megtalálása után Széll Antal csatlakozott a madár figyeléséhez. Még pár percig figyeltük közösen a cinegét. A tóról kifele menet újabb madarászokkal találkoztunk, akik szintén nagy távot utaztak ahhoz, hogy láthassák eme ritkaságot.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése