2015. május 30., szombat

Lábuk alatt a jövő

A reggeli ébredéssel most nem volt gondom, mint a múltkor csak nem számítottam bele az indulásba, hogy közel egy hónap alatt mennyivel kel korábban a Nap. Ami a múltkor sötétben való indulás volt, az most pirkadatra esett így nem voltam észrevétlen a tavon. Ennek köszönhetően meg más okból is távolabb maradtak a gulipánok és a gólyatöcsök tőlem. A másik ok az, hogy már javában benne vannak a fióka nevelésben. 

Gulipán (Recurvirostra avosetta)

Három fiókát láttam reggel amelyek mindig a szülők lábai környékén mászkáltak. Lehet, hogy több fióka van csak még nem keltek ki, mert a május elején látott öt párból mind itt maradt a tónál.



Sokáig nem tűrtek meg engem, ezért visszaúsztak oda ahonnan jöttek.

Megjelent egy gólyatöcs is amely a múlt kori esett tanulsága szerint nem annyira gyanakvó természetű mint a gulipánok. Érkezte után rögtön hozzákezdett a táplálék kereséshez. A sekély vízben gázolva férgeket és apró rákokat keresgélt.
Gólyatöcs (Himantopus himantopus)






A Nap már magasan járt. Éreztem, hogy a leshelyen már nem sok esemény fog történni, ezért a szokásos módon elindultam körbesétálni a tavakat, hátha rábukkanok valami érdekesre. Nem tettem meg 20 métert amikor egy ismerős krákogás törte meg a partifecskék zsivaját. Egy fiatal szürkegém jött volna a tóra halászni, de mint a természet őrkutyái úgy léptek közbe a gulipánok és a gólyatöcsök. A szürkegém visszafordult, de hamar megpróbált másodszor is leszállni a tóhoz...
Szürgegém (Ardea cinerea)

...ám hiába, mert a gulipánok félelmet nem ismerve szálltak szembe a maguknál sokkal nagyobb szürkegémmel amelyet el is üldöztek a tóról.

Még nény percig riadóztak a gulipánok majd ismét elcsendesedett a tó és minden folytatta az addigi tevékenységét.

Találtam néhány tő mezei szarkalábat. Ennek a szárazságtűrő növénynek az állománya jelentősen lecsökkent a szántóföldeken használt gyomirtók miatt. A virágszirmokon kívül minden része mérgező.
Mezei szarkaláb (Consolida regalis)



Több helyen virított az osztrák kányafű.
Osztrák kányafű (Rorippa austriaca)

Az egyik legismertebb hazai gyógynövény is virágzik most a tó környékén, a kamilla. Gyulladáscsökkentő és görcsoldó hatása miatt sok helyen gyűjtik.
Kamilla (Chamomilla recutita)

Akkora fajbőséghez nem volt szerencsém, mint május 8-án, de a gulipán fiókák kárpótoltak mindezért. Mostantól  korábban kell kelnem mint eddig, mert különben a madárfotós a legnagyobb előnyét elveszíti a madarakkal szemben: az észrevehetetlenségét.

További megfigyelt fajok:búbos pacsirta, kakukk, kis lile, partifecske, tőkés réce,

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése