2014. augusztus 28., csütörtök

Sirályok tava

Egy hónapja jártam, a békéscsabai halastavakon és ez az egy hónap alatt sok minden megváltozott. A legfeltűnőbb változás a dankasirályok jelenléte. Eddig egyet se láttam most meg bárhol lehet velük találkozni a tavak körül.

Augusztus 23.
A reggel első elfogadható képe egy dankasirályról készült.
Dankasirály (Chroicocephalus ridibundus)

Felkelt a Nap, elkezdet melegedni az idő. Gondoltam, hogy annál a tónál amelyiknél megvártam a napkeltét már nem lesz mozgás. Egyszercsak egy fiatal vízityúkot pillantottam meg a nád mellett. Sajnos nem került fotózható pozícióba és hamar észrevett. 
Sétálgatás közben egy cincogó hang ütötte meg a fülemet. Fiatal függőcinegék kutatnak élelem után a nádszálakon.

Függőcinege (Remiz Pendulinus)

Ballagok tovább a tavak között, egyszercsak suhogó hang üti meg a fülemet. Egy szürke gém repül felém. Olyan közel volt, hogy alig fért bele a 200mm-esbe. Feltűnt neki a fényképező kattogása és egy éles balkanyarral továbbrepült.
Szürke gém (Ardea cinerea)


Augusztus 25.
Leültem az egyik tóhoz ahol egy búbos vöcsök család él. Pár perccel később meg is mutatták magukat.

Búbos vöcsök (Podiceps cristatus)


A vöcskök távozása után kíváncsi voltam az egyik náddal körbe bástyázott tóra, nemcsak a sok kiabáló dankasirály miatt hanem, hogy azokon kívül mi lehet még ott. A nád előtt egy ismerős alak körvonalát véltem felismerni. Vörös gém amely nem is volt igazán vörös, hanem nádszínű ezáltal messziről a laikus szem észre se venné.

Vörös gém (Ardea purpurea)


Baloldalt a bakcsók fújtak riadót. Négyből egyet sikerült elcsípnem a levegőben.

Bakcsó (Nycticorax nycticorax)



Dankasirály (Chroicocephalus ridibundus)

Augusztus 26.
Ennek a napnak nem sok esélyt szántam. Borús volt az ég és a szél is fújt. Vizsgálgattam a tavakat, de csak egy fiatal törpegémet ugrasztottam föl és az is eltűnt a nádasban. Elindultam a "vöcskös tóra" hátha ott lesz valami látható.
Ami ott fogadott, arra életemben nem gondoltam volna. A tó fehér és szürke lett a rengeteg dankasirálytól. 140-ig tudtam tartani a számlálást utána már a sok röpködő madár teljesen összezavart. Becslésem szerint ez és a többi tavon tartózkodó sirályokkal együtt akár 150-160 madár is lehetett akkor a tavakon.



Dankasirály (Chroicocephalus ridibundus)


A szemem sarkából egy árnyat vettem észre a nád szélében és éppen a tó közepe felé tartott. Amikor ráállítottam az élességet, nem hittem a szememnek. Egy feketenyakú vöcsök. Idei fészekaljból származik. Most láttam életemben először életemben és biztos vagyok benne, hogy nem utoljára.

Feketenyakú vöcsök (Podiceps nigricollis)

A már megszokottnak mondható búbos vöcsök.

Búbos vöcsök (Podiceps cristatus)

Dankasirály (Chroicocephalus ridibundus)


A sirály csapat szélében megjelent a fiatal búbos vöcsök is. Jó sokat nőtt egy hónap alatt. Júliusban még etetni kellett most meg magának fogja az élelmet.


A Kétegyházi út másik oldalán lévő tavakat mentem ez után megnézni, hogy érdemes-e oda máskor kilátogatni. Egy szóban megfogalmazva : Nem. Ott még nagyban folyik az anyagtermelés. A jaminai tavakhoz vezető utamon megláttam ezt a gólya családot. Azt hittem hogy, már mindannyian Afrikában vannak. Ezekszerint mégsem.

Fehér gólya (Ciconia ciconia)


A tavaknál még készítettem néhány vöcskös képet. 





Sajnos a vízityúkok és a törpegémek a bolondjukat járatták velem, de még lesz alkalmam lencsevégre kapni őket.

További megfigyelt fajok: balkáni gerle, kabasólyom, barna rétihéja, mezei veréb, szárcsa, tőkés réce, törpegém, vízityúk,

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése