2016. május 2., hétfő

Action for Nature 3-5. nap, Málta 2016

A harmadik nap a tettek mezejére léptünk. Előző este beosztottuk, hogy ki melyik feladattal fog foglalkozni a Foresta 2000 területén. Természetesen a helyszínen az előző esti beosztásról szó se volt, ki lettek osztva a feladatok amikhez csatlakoztunk. Szerintem ez nem gond, ugyanis este hallgattam és figyeltem a beszélgetésre, hogy minél hamarabb belerázódjak az angol nyelv használatába. Az egyik csapat a természetvédelmi területen összeszedte a szemetet, egy másik a Saint Agatha's Tower-hez vezető lépcsőt javította ki. A harmadik csapat egy pihenőhelyet "épített" néhány ülésre alkalmas kő összepakolásával, végül a mi csapatunk a régi, használaton kívüli ökohotel körül néhány veszélyesebb gödröt fedtünk le. A munka végezte után néhány közösségi játékkal pihentük ki a fáradalmainkat. Volt is mit. Akik a pihenőhelyt építették, ők is cipeltek néhány tíz kilót a kövek pakolásánál és mi a gödrök feltöltéséhez a hotel körüli téglákat használtuk fel, azonban ezek nem a nálunk megszokott téglák voltak, hanem kőből kifaragott és méretre vágott hatalmas, körülbelül 80x40x40cm-es tömbök voltak.
Az ebédszünetben összefutottunk ezzel a hatalmas 6cm-es egyiptomi sáskával. Az otthoniak egy "kicsit" kisebbek.
Egyiptomi sáska (Anacridium aegyptium)

Este egy kis magyaros hangulatot varázsoltunk a táborhelyre. Vacsorára paprikás krumplit főztünk, majd az étkezés után néhány kvízzel és rubik kocka versennyel elkezdtük feloldani a hangulatot. Zárásképpen közös gitározással-énekléssel és viaszgyertya készítéssel zártuk az estét.

Előző délután három csoportra oszlottunk szét.
Délelőtt az egyik csapat a promóciózott, a vasárnapi Foresta 2000 nyíltnapot hírdették és szórólapokat osztogattak a Mellieha öböl tengerpartján. A másik csapat a nyíltnapi túra részvevőinek talált ki néhány közösségi játokot és a harmadik csapat melynek én is része voltam, a túravezetést kapta feladatául.
Fecskefarkú lepke (Papilio machaon)

Természetesen nem a lepkékre építettük a túrát, mert azok szabadok és nem biztos hogy ott lesznek a túra során, helyette a hely történetével kezdtünk, majd bemutattunk pár helyi és betelepült növényfajt. Az ökohotelről, s az illegális kempingezésről a védett területen volt a következő blok amit elmondtunk. Szemléltetésként, nem a mi kérésünkre, de pont azon a héten ott kempingezett pár helyi.
A hotelnél megkellett említeni a gyönyörű panorámát. Az egyik helyről lehetett lát a Málta mindkét oldalát...

... és a Ghadira Nature Reserve szigeteit.

A túra megtervezése után visszamentünk a tengerpartra.

Aleppó-fenyő (Pinus halepensis)

Másnap ugyan arra a tengerpartra mentünk, ahová az előző nap délelőtti munka végeztével. Pár perc nézelődés után a távolban mintha egy pár madarat véltem volna látni. Gyorsan a gépemért rohantam majd a képre nagyítás után bizonyosodtam meg róla, hogy gólyatöcsök azok.
Gólyatöcs (Himantopus himantopus)

Tenger fölött most láttam először ezt a fajt. Szépen, elegánsan repültek egyre közelebb a part felé.

Délután a szabadidőben, mi magyarok elsétáltunk Ghajn Tuffieha Tower-höz. A toronytól délre a Ghajn Tuffieha Bay...

... északra pedig a Golden Bay tárul az ember szeme elé.